sungguh tidak terkira nikmat-Mu..

Posted by: SkInChAi

Alhamdulillah, syukur pada-Nya yg Maha Pengasih, kita sama2 dpt brnafas dgn sihat pada tika ini dan seterusnya dptlah mneruskan perjuangan yg masih jauh dgn keadaan yg lebih 'selesa'.. saye telah pun bransur sihat, alhamdulillah.. terima kasih kpd k.nik dan k.shira yg memberi ubat-ubatan.. =) thanks juge kpd sume yg mndoakan.. jzkk diucapkan..=) ceyh, mcm sakit teruk je sy ni..=p

Bukanlah saye sngaja nk mmbesar2kan ujian yg menimpa diri, just nk bgtau kt sini, bila kte sakit tu kan, time tu la kte trasa sgt2 berharganya nikmat sihat... sure sume org pnah rasa kan?... dan nikmat sihat itu sbenar-benarnya lebih besar dugaannya... sbb kita berada dlm zon selesa yg smemangnya mnyebabkan kte lebih senang terleka.. begitu juga dgn nikmat masa lapang dan nikmat2 lain yg tidak terhitung byknya..

Telah saye menulis sedikit tentang nikmat2 pemberian Allah dgn tajuknya 'kelebihan itu dugaan' part 1 -> part 6 di post2 saye sblum ni.. ape yg boleh disimpulkan dari situ, segala nikmat dan kelebihan hanyalah pinjaman buat seketika, maka perlulah kte bersyukur dan gunakan ia dgn sebaiknya, di jalanNya yg diredhai..

"Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dimuliakan olehNya dan diberi olehNya kesenangan, maka dia berkata ; 'Tuhanku telah memuliakanku.' Adapun apabila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata; 'Tuhanku menghinaku.' Sekali-kali tidak demikian...."

[Al-Fajr ; 15-17]

maksud ayat ini, tidaklah setiap orang yang Allah beri nikmat itu bererti kemuliaan untuknya.. dan tidak pula setiap orang yang Allah sempitkan itu bererti penghinaan terhadapnya.. dua2 itu sebenarnya ialah ujian.. Allah jua yg Maha Mengetahui.. setiap perkara yg berlaku pasti ade hikmahnya..=)


"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kpd Allah dan hendaklah setiap orang memerhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah. Sungguh, Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan."

"Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, sehingga Allah menjadikan mereka lupa pada diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang fasik."

[Al-Hasyr (59) ; 18 dan 19]

Saye mndapat kisah mnyentuh hati ini dari blog seorang sahabat ;

Seorang yang alim yang selalu sujud kepada Allah selama 500 tahun dan apabila ia mati, Allah kata kepada malaikat, masukkannya ke syurga dengan rahmatKu. Lalu orang itu melarangnya dan meminta ia dimasukkan ke syurga atas amal-amalnya. Apabila malaikat mengiranya..tak cukup untuk melayakkan ia masuk syurga kerana jika dikira nilai amal manusia dengan anugerah Allah yang beri kepada kita sangat besar. Sujud 500 tahun tidak cukup membayar nilai sepasang mata untuk melihat. Jadi orang alim itu pun menyesal dan memohon pada Allah supaya masukkan ia ke syurga dengan rahmatNya.

teringat adik saye yg ketiga, Haziq yg telah mghafal lagu Raihan yg berlirik ;

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara ;

- sihat sebelum sakit
- kaya sebelum miskin
- lapang sebelum sempit
- muda sebelum tua
- hidup sebelum mati

menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna.. mari kte sama2 memanfaatkan dunia yg sementara ini utk kesejahteraan akhirat yg kekal hakiki.. =)

"Biarlah redha Allah yang sedang dicari, dan akan dicari selama-lamanya.."

Wallahualam..

Tiada ulasan: